کانکس پزشکی

کانکس پزشکی و درمانگاهی
کانکس پزشکی و درمانگاهی
کانکس پزشکی و درمانگاهی
کانکس پزشکی و درمانگاهی
کانکس پزشکی و درمانگاهی

کانکس، پرکاربردترین و مهم‌ترین سازه پیش ساخته موجود در بازار است و در موارد زیادی بکار گرفته می‌شود. یکی از انواع رایج و پرکاربرد این سازه‌ها، کانکس پزشکی و درمانگاهی است. کانکس‌های پزشکی انواع بسیار گسترده و متنوعی دارند و در شرایط مختلفی استفاده می‌شود. ممکن است بسیاری از شما، انواعی از کانکس پزشکی و درمانگاهی مانند کانکس هلال احمر را در طول زندگی خود دیده باشید. در این مطلب از مقالات بنیان کانکس، به طور کامل با ساختار و کاربردهای کانکس درمانگاهی آشنا می‌شویم.

 کانکس پزشکی و درمانگاهی چیست؟

کانکس پزشکی و درمانگاهی

کانکس پزشکی و درمانگاهی یکی از انواع پرکاربرد کانکس در بین سازه‌های پیش ساخته موجود در بازار است. کانکس‌های درمانی به طور کلی برای خدماتی مانند پوشش تزریقات واکسن، انجام انواع تست‌های پزشکی ( مانند قند خون، فشار خون و … )، ایجاد درمانگاه‌های صحرایی و در شرایط بحرانی که نیاز به تامین خدمات پزشکی احساس می‌شود، پرکاربرد هستند.

کانکس پزشکی و درمانگاهی چگونه ساخته می‌شود؟

برای ساخت کانکس پزشکی و درمانگاهی، باید استانداردهای ساخت و ساز رعایت شوند. علاوه بر ساخت و ساز صحیح، اخذ مجوزات لازم از بهداشت و رعایت نکات بهداشتی در ساخت کانکس نیز الزامی است. به همین دلیل کانکس‌های درمانی باید به شکلی طراحی و تولید شوند تا در مقابل ورود آلودگی به آن ایمن باشند.

برای سقف و دیواره‌های کانکس درمانگاهی بهتر است از ساندویچ پانل استفاده شود؛ زیرا این بافت به شکل عایق سرما، گرما و همچنین عایق صدا عمل می‌کند. همچنین ساندویچ پانل در پوشش مناسبی در جهت تامین استانداردهای ایمنی و بهداشتی است. علاوه بر این، استفاده از ورق آلومینیومی نیز برای تولید کانکس پزشکی نیز می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. برای ساخت کفِ کانکس پزشکی بهتر است از سرامیک و متریالی که به راحتی قابل شستشو ( ضد عفونی ) هستند، استفاده شود.

انواع کانکس پزشکی و درمانگاهی کدام‌اند؟

کانکس پزشکی و درمانگاهی

کانکس پزشکی و درمانگاهی به دو شکل ثابت و چرخ‌دار ساخته می‌شوند که در ادامه به بررسی هر یک از این موارد می‌پردازیم:

کانکس ثابت درمانگاهی

این نوع از کانکس بیشتر برای مناطق شهری و روستایی به عنوان جایگزینی برای مرکز درمانی در حال تعمیر ساخته می‌شود. ابعاد این سازه به طور معمول بزرگ بوده و دارای سه بخش اتاق پزشک، تزریقات و پذیرش است. علاوه بر این بخش‌ها، زیر واحدهایی مانند آبدارخانه و گاهی داروخانه نیز در ساخت آن در نظر گرفته شده و مجموع این بخش‌ها و واحدها، کانکس ما را شکل می‌دهند.

کانکس چرخدار درمانگاهی

کانکس های چرخدار توسط یک خودرو به مناطق مختلف حمل می‌شوند. این نوع از کانکس بیشتر در مواقع وقوع حوادث بحرانی، یا برای امداد رسانی به مناطق دوردست که امکان تاسیس یک ساختمان درمانی سخت است، استفاده می‌شود.

مهم‌ترین موارد استفاده از کانکس پزشکی و درمانگاهی

کانکس پزشکی و درمانگاهی

کانکس پزشکی و درمانگاهی برای کاربری‌های مختلفی تهیه و ساخته می‌شوند. هر یک از انواع کانکسِ درمانی، دارای بخش‌ها و واحدهای مخصوص خود است. در ادامه با نمونه‌هایی از کانکس درمانگاهی آشنا می‌شویم:

کانکس فوریت‌های پزشکی

اولین مورد از انواع کانکس بیمارستانی و درمانگاهی، کانکس فوریت‌های پزشکی است؛ نمونه معروفی از این سازه‌ها که احتمالا بسیاری از مردم با آن آشنایی داشته باشند، کانکس هلال احمر است. کانکس‌های امدادی و فوریتی بیشتر برای مناطق دور دست یا به منظور انجام تست و غربالگری‌‌های سرپایی استفاده می‌شوند. همچنین در مناطق تفریحی و گردشگری در دل طبیعت، سازه‌های پیش ساخته به شکل کانکس مستقر شده تا در صورت بروز مشکل در کمترین زمان ممکن امدادرسانی نمایند.

کانکس درمانگاهی یا بیمارستانی

کانکس‌های بیمارستانی یا درمانگاهی نسبت به کانکس‌های فوریت‌های پزشکی یا کیوسک‌های امدادی، وسیع‌تر بوده و مشخصاً از امکانات و تجهیزات بیشتری نیز برخوردارند. کانکس‌های درمانگاهی و بیمارستانی به طور کلی به صورت ساکن و بدون چرخ ساخته می‌شوند ولی به وسیله جرثقیل و ماشین‌های سنگین قابل حمل و جا به جایی هستند.

کانکس‌های بیمارستان از بخش‌ها و واحدهای مختلفی تشکیل شده‌اند. به طور کلی، یک واحد برای ارائه خدمات اورژانسی و سرپایی (خدمات پانسمان، دارو، بخیه، فوریت پزشکی ) اختصاص یافته و همچنین یک واحد به عنوان اتاق ویزیت توسط پزشک یا مطب در نظر گرفته می‌شود. واحد داروخانه را نیز می‌توان در کانکس بیمارستانی یا کانکس درمانگاهی گنجاند.

یکی از مواردی که باید در ساخت کانکس‌های خدمات درمانی به آن توجه شود، مجزا ساخته شدن بعضی واحدهای مورد نیاز آن است. برای مثال، کانکس سرویس بهداشتی و یا حمام بهتر است به منظور رعایت بهداشت و اصول آن به شکل جدا ساخته شوند و در فاصله نزدیک این نوع کانکس قرار گیرند. شایان ذکر است که بنیان کانکس، ارائه دهنده انواع خدمات برای کانکس دندان پزشکی نیز است.

کانکس داروخانه

گاهی ممکن است به دلایل مختلف نیاز به تاسیس یک داروخانه به شکل پیش ساخته باشد؛ کانکس داروخانه‌‌ای پزشکی جهت تسهیل دسترسی به دارو در مناطق شهری یا روستایی به شکل مستقل؛ یا به صورت یک واحد زیر مجموعه بخش‌های بهداشتی یک ناحیه درکنار سایر واحد‌ها ( مانند درمانگاه یا بیمارستان ) ساخته و احداث می‌شوند.

کاربرد دیگر کانکس‌ داروخانه استفاده از آن‌ها به عنوان انبار دارو جهت نگهداری دارو و سایر مکمل‌ها یا داروهای درمانی است. در این شرایط لازم است تا سیستم تهویه و سرمایش داروخانه به نحوی تنظیم شود که از فساد داروها جلوگیری نماید.

علاوه بر رعایت نکات بهداشتی لازم برای ساخت کانکس داروخانه، باید طراحی داخلی و قفسه بندی آن نیز به شکل مدرن مطابق با متدهای روز انجام گیرد. این امر باعث افزایش زیبایی ظاهری داروخانه پیش ساخته خواهد شد.

مزایای استفاده از کانکس پزشکی و درمانگاهی

کانکس پزشکی و درمانگاهی

استفاده از کانکس پزشکی و درمانگاهی مزایای بی شماری دارد؛ در این قسمت با برخی از این مزایا آشنا می‌شویم:

قابلیت بازسازی و ترمیم؛ به طور کلی کانکس‌ها از جمله کانکس پزشکی به دلیل تولید از قطعاتی که به آسانی از هم جدا می‌شوند، قابلیت بازسازی را دارند. همچنین در صورتی که بخواهید بخش جدیدی به کانکس اضافه کنید، بسته به مساحت و طول کانکس این قابلیت وجود دارد.

قابلیت انتقال و جابه‌جایی؛ کانکس‌های درمانگاهی معمولا به شکل پیش ساخته و جدا شونده از سطح زمین تولید می‌شوند. از این رو قابلیت انتقال به کمک جرثقیل و ماشین‌های سنگین را دارند.

تولید و ساخت سریع؛ ساخت کانکس در مقایسه با ساختمان‌های آجری و بتنی با سرعت بالایی صورت می‌گیرد.

خاصیت عایق؛ دیواره کانکس‌ها معمولا از متریال عایق ساخته می‌شود و به این ترتیب باعث ایجاد عایق در برابر صدا، حرارت و سرما می‌شود.

کلام آخر

به طور کلی ساخت کانکس پزشکی و درمانگاهی در شرایط خاصی مانند وقوع بلایا، نیاز یک منطقه به مرکز درمانی صحرایی، عدم دسترسی به درمانگاه و داروخانه در مناطق صعب العبور و … حس می‌شود. اگر شما قصد تهیه کانکس پزشکی و درمانگاهی دارید می‌توانید از طریق تماس با کارشناسان ما در شرکت بنیان کانکس سفارش خود را ثبت کنید و یا اطلاعات لازم از شرایط خرید کانکس پزشکی را کسب نمایید. امیدوارم مطلب بالا مورد توجه شما قرار گرفته باشد. در مطالب بعدی بنیان کانکس نیز ما را همراهی نمایید.

سوالات متداول

مهم‌ترین انواع کانکس پزشکی و درمانگاهی کدام‌اند؟

۱. کانکس ثابت درمانگاهی ۲. کانکس چرخ دار

مهم‌ترین کاربردهای کانکس پزشکی و درمانگاهی چه مواردی هستند؟

۱. استفاده به عنوان کانکس فوریت‌های پزشکی ۲. استفاده به عنوان کانکس بیمارستانی ۳. ساخت کانکس داروخانه

ویژگی‌های اصلی کانکس درمانگاهی کدام‌اند؟

قابلیت جابجایی – متریال قابلیت بازیافت – قابلیت استفاده در شرایط خاص و بحرانی – ساخت آسان و سریع

امتیاز شما به این صفحه

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست