کانکس دندان پزشکی

کانکس دندان پزشکی

وجود راه‌های صعب العبور، مسافت زیاد تا مرکز شهر و عواملی از این قبیل دسترسی مردم در مناطق دورافتاده را به مراکز و کلینیک‌های درمانی سخت کرده است. با پیشرفت‌های ایجاد شده در حوزه معماری و پیدایش روش‌های جدید برای ساخت سازه، این مشکل با ساخت کانکس‌ها و ساختمان‌های پیش ساخته تا حدودی رفع شده است. در واقع در مناطق دور افتاده‌ای که احداث مراکز درمانی دشوار است، انواعی از کانکس مانند کانکس دندانپزشکی به عنوان مرکز درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

از طرفی گاهی اوقات وقوع حادثه مانند بلایای طبیعی منجر به آسیب به ساختمان مراکز درمانی یک ناحیه می‌شود و لازم است تا به سرعت جایگزینی پیدا شود. در این شرایط استفاده از کانکس گزینه مناسبی به شمار می‌رود. به دلیل اهمیت این موضوع در این مطلب از مقالات بنیان کانکس، یکی از مهم‌ترین انواع کانکس یعنی کانکس دندانپزشکی را به طور کامل مورد بررسی قرار می‌دهیم.

کانکس دندانپزشکی چیست؟

کانکس دندان پزشکیکانکس دندانپزشکی یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین سازه‌های پیش ساخته پزشکی و درمانی موجود در بازار است. کانکس‌های دندانپزشکی بیشتر برای مناطق دورافتاده و صعب العبوری که احداث ساختمان درمانی در آنجا دشوار است استفاده می‌شوند. این نوع از کانکس در شرایط وقوع بلایایی مانند سیل، زلزله، آتش سوزی، طوفان که ساختمان‌‌های مناطق شهری یا روستایی اسیب دیده یا تخریب شده‌اند بسیار پرکاربرد است؛ زیرا در شرایط بحرانی لازم است تا برای تامین سلامت مردم آن منطقه و همچنین درمان افراد آسیب دیده شرایط مناسب فراهم باشد.

از طرفی فضای کانکس دندانپزشکی باید به گونه‌ای طراحی شود که شرایط انجام انواع درمان‌های دندان مانند عصب کشی، پرکردن و … داشته باشد. همچنین ابعاد ساخت آن متناسب با تعداد حدودی افراد ساکن منطقه مورد نظر باشد تا در هنگام پذیرش، بیماران با مشکل مواجه نشوند.

ساختار کانکس دندانپزشکی چه اجزایی دارد؟

ساختار دندان پزشکی

کانکس دندانپزشکی شامل یک اتاق مخصوص معاینه و اتاقی دیگر جهت درمان است. بخش انتظار قبل از ورود به اتاق‌ها نیز در نظر گرفته شده تا بیماران پیش از ویزیت در آن محل مستقر و پذیرش شوند. بخش دیگری که در کانکس‌های دندانپزشکی باید تعبیه شود، اتاق آبدارخانه است؛ وجود اتاق آبدارخانه جهت استراحت درمانگر‌ها، کارکنان و حتی بیماران می‌تواند تسهیل کننده باشد. بخش دیگری که می‌تواند در کانکس‌های درمانی ایجاد شود، سرویس بهداشتی است. البته ممکن است در ناحیه مورد نظر ما کانکس سرویس بهداشتی به شکل کانکسی مجزا در نظر گرفته شده باشد و کانکس درمانی ما نیازی به آن نداشته باشد.

مهم‌ترین خصوصیات فنی کانکس دندانپزشکی

مشخصات فنی یک کانکس دندانپزشکی باید مطابق با استانداردها و ملزومات مربوط به ساخت یک مرکز درمانی باشد. نکته اصلی در ساخت یک ساختمان پیش ساخته دندانپزشکی، دوام و پاکیزگی و استریل بودن محیط درونی آن است. در واقع برای ساخت دیواره و سقف‌ ساختمان کلینیک، باید از متریال و مصالح قدرتمند در  برابر رطوبت و تغییرات آب و هوایی استفاده می‌شود.

دیواره‌ها و کف داخل ساختمان باید از مواد قابل شستشو و مقاوم در برابر مواد شوینده ساخته شوند. علاوه بر نکات گفته شده، استفاده از رنگ‌های روشن نیز بسیار توصیه می‌شود زیرا در صورت وجود آلودگی به راحتی نمایان شده و فرایند پاکسازی و ضدعفونی را تسهیل می‌نماید.

کانکس دندان پزشکی

یکی دیگر از مهم‌ترین بخش‌های فنی کانکس، سیستم تامین برق و آب مورد نیاز آن است. در کانکس‌های دندانپزشکی انواع خدمات مربوط به دهان و دندان ارائه شده و برای انجام این خدمات، وسایل برقی متعددی نیاز است. همچنین داشتن سیستم برق اضطراری برای مواقعی که برق قطع شود نیز می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. علاوه بر تامین برق، سیستم آب و فاضلاب کانکس دندانپزشکی باید پیشرفته باشد تا آب محتوی ظرف خروجی ساکشن (جار)، از آن طریق دفع شود. همچنین برای شستن دست‌ها و همچنین تامین آب مصرفی نیز باید سیستم تامین آب به خوبی تعبیه شود تا نیاز کاربران و بیماران مراجعه کننده را برطرف نماید.

مزایای اصلی استفاده از کانکس دندانپزشکی

تا اینجای متن با ساختار کلی و مشخصات فنی یک کانکس دندانپزشکی استاندارد و مناسب آشنا شدیم. ساخت مراکز دندانپزشکی به شکل کانکس پیش ساخته مزایای زیادی دارد که از جمله آن‌ها می‌‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

۱. قابلیت جابجایی و حمل و نقل

۲. دوام و استحکام زیاد در مقابل بلایای طبیعی

۳. قابلیت توسعه، ساخت و افزودن واحدها و بخش‌های مختلف مورد نیاز یک کلینیک دندانپزشکی

۴. قابل اجرا در مناطق دور دست و صعب العبور

۵. تولید سریع و آسان نسبت به ساخت یک ساختمان بتنی

۶. کم هزینه بودن اجرای پروژه در مقایسه با ساختمان‌های بتنی

۷. مقاومت بالا در مقابل تغییرات دمایی و محیطی

۸. قابلیت استفاده در شرایط بحرانی مانند جنگ و حوادث طبیعی

۹. استفاده از متریال قابل بازیافت در ساختار کانکس

۱۰.  قابلیت شخصی سازی و تولید در سایزهای مختلف

عوامل موثر بر قیمت کانکس دندانپزشکی

کانکس دندان پزشکی

قیمت نهایی کانکس دندانپزشکی را عوامل مختلفی تعیین می‌کنند. برای مثال میزان مسافت حمل، تعداد بخش‌ها و واحدهای کانکس، متراژ کانکس، متریال مصرفی برای ساخت آن بر قیمت تمام شده این نوع کانکس تاثیر گذار است. از طرفی باید بدانید قیمت تمام شده کانکس‌های دندانپزشکی در مقایسه با ساختمان‌های بتنی کمتر تمام می‌شود و دلیل آن، قیمت مصالح و سرعت ساخت آن است.

توضیحات نهایی درباره کانکس دندانپزشکی

در این مطلب با تعریف، ساختار و مشخصات فنی یک کانکس دندانپزشکی خوب و استاندارد آشنا شدیم. به طور کلی کانکس‌ها باید متناسب با شرایط محیطی که در آن قرار می‌گیرند و همچنین کاربری آن‌ها تولید و ساخته شوند. همچنین دانستیم که روند ساخت یک کانکس در کارگاه تا حمل آن، قیمت نهایی آن را تعیین می‌کند.  برای خرید یک کانکس مناسب بهتر است جوانب مختلفی که در این مطلب گفته شد را مورد توجه قرار دهید.

شرکت بنیان کانکس به عنوان یکی از تولید کنندگان سرشناس کانکس در بازار، انواع کانکس را به شکل سفارشی و متناسب با نیاز شما تولید می‌کند. برای مشاهده انواع کانکس تولیدی بنیان کانکس مانند کانکس مدیریتی، اداری، رستورانی، پزشکی و دندانپزشکی، سرویس بهداشتی و … می‌توانید به صفحه محصولات ما مراجعه کنید. همچنین در صورتی که در زمینه خرید، نحوه جابجایی و انواع کانکس سردرگمی هستید، می‌توانید سوالات خود را از طریق تماس با کارشناسان ما مطرح نمایید. از شما بابت مطالعه این مطلب سپاسگزاریم. برای کسب اطلاعات و آشنایی با انواع کانکس‌ها، مقالات سایت بنیان کانکس را دنبال نمایید.

سوالات متداول

مهم‌ترین مزایای استفاده از کانکس دندانپزشکی چه مواردی هستند؟

۱. قابلیت جابجایی ۲. قابلیت ساخت در مدل‌ها و سایزهای مختلف ۳. قابلیت استفاده در شرایط بحرانی ۴. قابلیت انتقال به مناطق دوردست و صعب العبور

کانکس دندانپزشکی از چه بخش‌هایی تشکیل شده است؟

کانکس دندانپزشکی دارای چند بخش و زیر واحد از جمله؛ ۱.  اتاق معاینه ۲. اتاق جراحی و درمان ۳. بخش پذیرش و انتظار ۴. در مواردی سرویس بهداشتی و آبدارخانه

چه عواملی بر قیمت کانکس دندانپزشکی تاثیرگذار هستند؟

عواملی مانند مسافت حمل و نقل، متریال سازنده، ابعاد و میزان زمان انجام کار قیمت نهایی کانکس دندانپزشکی را تعیین می‌کنند.

امتیاز شما به این صفحه

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست